Vandaag is de koffie weer zozo…

Hoezo, koffie op kantoor vies?

Nederlanders zijn koffieliefhebbers. 82% van de Nederlanders drinkt wekelijks koffie waarvan 67% zelfs dagelijks. Gemiddeld drinken we 4,1 koppen koffie per dag. Dit blijkt uit onderzoek van Koffie & Thee Nederland, branchevereniging voor Nederlandse koffie- en theebedrijven.

Koffie drinken we thuis, in hippe koffiebars, to-go op het station of uit de koffieautomaat op kantoor. De verwachtingen van de koffie die we thuis, to-go en in de horeca drinken zijn enorm gestegen en binnen de kantorenmarkt lopen veel bedrijven hierin nog achter.

De kwaliteit van koffie op kantoor vinden we belangrijk en het imago van automatenkoffie is niet best. Hoe komt het dat we automatenkoffie zo vies vinden?

Onze smaak evolueert (dankzij de single serve oplossingen)

Nog niet zo lang geleden dronken we allemaal dezelfde filterkoffie, gezet in één grote pot. Dat veranderde dankzij de koffiepad en koffiecapsule cultuur. We kregen ineens toegang tot verschillende smaken en koffiesoorten. ’s Ochtends starten met een Braziliaanse koffie en later op de middag een uit Ethiopië. Hierdoor is onze smaak snel ontwikkelt en zijn we veeleisender geworden.

Je kunt het vergelijken met wijn: je drinkt nu waarschijnlijk meer en andere soorten wijn dan toen je net begon met wijn drinken. De single serve oplossingen hebben de deur geopend naar smaakontwikkeling en behoefte aan uitdaging in onze koffiecultuur. We proeven het verschil tussen goede en slechte koffie beter door het bredere aanbod.

De basis is de koffieboon

Op veel kantoren wordt nog gebruikt gemaakt van traditionele freshbrew koffie (gemalen koffie) of instantkoffie. De kantoren die inmiddels zijn overgestapt op bonenkoffie vergeten enkele cruciale zaken om tot geweldige espresso’s, lungo’s of cappuccino’s te komen.

De bonen die gebruikt worden in de automaat zijn de basis voor een goede kop koffie. Vaak wordt de bonencontainer dagelijks helemaal gevuld, de boon komt in aanraking met zuurstof, waardoor de kwaliteit achteruit gaat. Daarnaast is de kwaliteit van de boon van enorm veel factoren afhankelijk: op welke hoogte groeit de plant, de temperatuur, de manier van oogsten, welke planten er omheen staan, of de bessen rijp zijn geoogst of juist niet, of ze in de zon zijn gedroogd.

Er zijn meer dan 60 soorten koffie. Daarvan zijn er maar twee het meest geschikt voor de koffieproductie, Arabica en Robusta. Arabica koffiebonen hebben over het algemeen een complexere smaak en de kwaliteit ervan wordt als beter ervaren dan de Robustabonen, die wat bitterder van smaak is. Die laatste vind je vaak in de koffieautomaten.”

Voor de cappuccino wordt geen echte melk gebruikt

De schuimlaag op je cappuccino hoort romig en stevig te zijn. Dat kan alleen als je gebruik maakt van de beste ingrediënten. Traditionele bonen automaten op het werk maken gebruik van een melktopping product, deze producten zijn te verdelen in verschillende varianten; op basis van plantaardige producten (vaak gezoet) of op basis van echte melk. De laatste variant geeft een echte melksmaak en een mooie melkstructuur.

Ook al is je espressobrewer kwalitatief nog zo goed, met een plantaardige melkpoeder gaat de kwaliteit weer verloren. De poedermelk moet worden gemixt met water om een melkachtige drank te krijgen die wordt toegevoegd aan de espresso.

Gelukkig zien we steeds meer verse melk automaten in de kantoren verschijnen. De melk wordt dan tot schuim geklopt met minuscule belletjes die je niet eens meer kan zien. Daardoor wordt het stevig en romig en krijgt het schuim een prettig mondgevoel.

Haastige spoed is zelden goed

Een automaat kan een kopje koffie binnen een paar seconden zetten en daarmee verliest de drank kwaliteit. Hoe fijner de koffie gemalen is, hoe langer de contacttijd tussen de koffie en het water. Vergelijk het met een bak stenen en een bak zand. Door zand druppelt het water langzaam en langs stenen stroomt het water snel naar beneden.

De traditionele bonen automaten op kantoor maken gebruik van één soort boon welke op één manier kan worden gemalen. Je doet hier dus concessies op de kwaliteit bij zowel de espresso als de gewone koffie.

Ook hier zien we de laatste jaren een kwaliteitsslag op kantoren, steeds meer automaten gebruiken twee soorten bonen welke op verschillende manieren gemalen kunnen worden. Hierdoor kan de perfecte espresso en de perfecte koffie gezet worden.

De mens heeft de allergrootste invloed

De laatste schakel in het maken van koffie, is de mens. In het geval van automatenkoffie is dat de monteur en de operator (de persoon die de automaat reinigt).

De monteur stelt af hoe grof de koffie wordt gemalen, hoe snel de doorlooptijd en hoelang de contacttijd is. Dit is een specialisme wat alleen goed getrainde monteurs kunnen doen.

De operator zorgt dat de automaat in een topconditie is. Schone filters, schone leidingen en verse ingrediënten. Elke kopje koffie krijgt hierdoor de beste smaak, wie wil er nu vieze bijsmaken van oude koffieresten?!

De mens heeft een cruciale functie en kan de beste boon nog verpesten…

Bron: https://www.nu.nl/werk/5649401/kantoorkoffie-waarom-niet-drinken.html

 

Lekker, lekkerder, nog lekkerder, lekkerst.

De winnaar van de eerste campagneperiode was een uitzendbureau, met een erg warm hart bleek wel! Omdat zij niet over de ruimte en mogelijkheden beschikten om de Pelican Rouge Coffee Bar te plaatsen, is er in overleg besloten de prijs weg te geven aan een goed doel, Stichting Jarige Job werd de gelukkige. De stichting is […]

Nederlanders zijn koffieliefhebbers. 82% van de Nederlanders drinkt wekelijks koffie waarvan 67% zelfs dagelijks. Gemiddeld drinken we 4,1 koppen koffie per dag. Dit blijkt uit onderzoek van Koffie & Thee Nederland, branchevereniging voor Nederlandse koffie- en theebedrijven. Koffie drinken we thuis, in hippe koffiebars, to-go op het station of uit de koffieautomaat op kantoor. De verwachtingen van de […]

Tijdens de campagne rijden we het land door met onze Eerste Hulp bij Matige Koffie-bus! Maak nu je petitie aan en wie weet komen we ook wel bij jou op het werk langs. Met goede koffie van onze coffeebar én een lekker koekje erbij!

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse werknemers zegt met een goede kop koffie productiever te zijn in zijn werk. Dat blijkt uit onderzoek* van Ruigrok |Netpanel in opdracht van SelectaNederland. Ook zegt ruim de helft (58%) met een goede kop koffie meer plezier te ervaren in zijn werk.

Gedurende de actieperiode zijn we dagelijks te horen op BNR, Radio 10, Sky Radio en Veronica! We roepen heel Nederland op om de strijd aan te gaan voor betere koffie op het werk. Klik hier om hem te beluisteren!