Vandaag is de koffie weer zozo…

Goede koffie voor betere werkprestaties

Begin jij je werkdag met een goede kop koffie? Grote kans van wel, want bijna driekwart van de werkende Nederlanders drinkt koffie op de werkvloer. En dat is maar goed ook. Want bijna de helft van de werknemers zegt met goede koffie betere werkprestaties te leveren. Een kleine meerderheid zegt zelfs niet zonder koffie op het werk te kunnen.  

23 miljoen koppen per dag 

Dagelijks gaan er bij werkend Nederland 23 miljoen koppen koffie doorheen. Dat komt neer op gemiddeld vier koppen per persoon. Mannen drinken vaker meer dan vijf kopjes per dag, vrouwen vaker twee koppen of minder. Populair is vooral zwarte koffie (ruim 40%), gevolgd door cappuccino en espresso. Ruim de helft van de medewerkers zegt door een goede kop koffie meer plezier te hebben in het werk. Het gemiddelde rapportcijfer voor die koffie? Een 7!

Gratis of betaald?
In de sector industrie, bouwnijverheid, landbouw en visserij (80%) drinkt het grootste gedeelte van de werkenden koffie. Daarna volgen de commerciële dienstverlening (72%) en de niet-commerciële dienstverlening (68%). In de meeste gevallen krijgen werknemers die koffie gratis. Zou er toch voor betaald moeten worden, dan is 60% hiertoe bereid. Gemiddeld hebben deze werknemers hier dan € 0,44 voor over.                                                                                                                                                                                                                                                                              

Wat maakt goede koffie?

Wat zijn de belangrijkste aspecten van goede koffie? Werkend Nederland bepaalde een Top 5:

  1. Smaak (72%)
  2. Gratis verkrijgbaar (72%)
  3. Keuzemogelijkheden van soorten koffie (56%)
  4. Bereidingstijd (56%)
  5. Gebruiksvriendelijkheid van de automaat (48%)

Van de keukentafel naar de werkvloer
Naast koffie in pads of capsules neemt de populariteit van verse bonenkoffie thuis enorm toe. In combinatie met de opkomst van ‘het nieuwe werken’ vertaalt deze landelijke trend zich steeds meer naar de werkvloer. Ook is koffie een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde. Des te meer reden voor werkgevers om te luisteren naar de koffiewensen en -voorkeuren van medewerkers. Of het nu gaat om gratis koffie uit een bonenautomaat of betaalde luxe koffie in een ‘Starbucks Corner Café’.

Koffie en medewerkerstevredenheid
Onder andere de Rabobank biedt werknemers verschillende koffieconcepten, variërend van gratis ‘snelle’ koffie tot een luxe betaalde consumptie. Zo wordt aan zoveel mogelijk medewerkerswensen voldaan. Ook heeft de bank haar eigen Rabobank Foundation koffieie ze bij alle concepten schenken. De medewerkers geven aan dat niet alleen de smaak, maar ook de look & feel van de automaat bepalend is voor een positieve koffiebeleving. Ook bij andere bedrijven blijkt koffie een positief effect op de medewerkerstevredenheid te hebben. En dat komt de werkprestaties weer ten goede!

 

 

Lekker, lekkerder, nog lekkerder, lekkerst.

De winnaar van de eerste campagneperiode was een uitzendbureau, met een erg warm hart bleek wel! Omdat zij niet over de ruimte en mogelijkheden beschikten om de Pelican Rouge Coffee Bar te plaatsen, is er in overleg besloten de prijs weg te geven aan een goed doel, Stichting Jarige Job werd de gelukkige. De stichting is […]

Nederlanders zijn koffieliefhebbers. 82% van de Nederlanders drinkt wekelijks koffie waarvan 67% zelfs dagelijks. Gemiddeld drinken we 4,1 koppen koffie per dag. Dit blijkt uit onderzoek van Koffie & Thee Nederland, branchevereniging voor Nederlandse koffie- en theebedrijven. Koffie drinken we thuis, in hippe koffiebars, to-go op het station of uit de koffieautomaat op kantoor. De verwachtingen van de […]

Tijdens de campagne rijden we het land door met onze Eerste Hulp bij Matige Koffie-bus! Maak nu je petitie aan en wie weet komen we ook wel bij jou op het werk langs. Met goede koffie van onze coffeebar én een lekker koekje erbij!

Bijna de helft (49%) van de Nederlandse werknemers zegt met een goede kop koffie productiever te zijn in zijn werk. Dat blijkt uit onderzoek* van Ruigrok |Netpanel in opdracht van SelectaNederland. Ook zegt ruim de helft (58%) met een goede kop koffie meer plezier te ervaren in zijn werk.

Gedurende de actieperiode zijn we dagelijks te horen op BNR, Radio 10, Sky Radio en Veronica! We roepen heel Nederland op om de strijd aan te gaan voor betere koffie op het werk. Klik hier om hem te beluisteren!